CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 1 Oktober 2009

Promosi bahasa Melayu melalui Internet

Satu pusat maklumat mengenai bahasa Melayu dan peradabannya perlu diwujudkan menggunakan aplikasi teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bagi mengembangkan bahasa itu sebagai bahasa dunia.

Perkara tersebut dicadangkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Kesenian, Kebudayaan dan Warisan negeri, Asiah Md. Ariff.

Beliau berkata, pusat berkenaan boleh memainkan peranan dengan mempromosikan bahasa Melayu melalui Internet yang boleh diakses dengan mudah dari seluruh dunia.

"Kewujudan pelbagai laman web, portal dan blog membuktikan keupayaan dan keberadaan bahasa Melayu dalam perkembangan teknologi multimedia dan komunikasi.

"Namun usaha harus ditingkatkan bagi mencetuskan minat masyarakat dunia untuk menjelajah dunia dan peradaban Melayu," katanya.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan penutupan Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu Bahasa Dunia di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada di sini hari ini.

Asiah berkata, walaupun peranan itu sebahagiannya dimainkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), namun pusat tersebut akan meningkat dan menyebarluaskan peranan itu tanpa sempadan.

Menurutnya, setakat ini terdapat laman web belajar bahasa Melayu seperti Mari Belajar Bahasa Melayu, Bahasa Melayu untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), laman Wikipedia Melayu dan sebagainya.

"Perkembangan ini membuktikan bahasa Melayu mampu ditingkatkan upayanya sebagai sumber akses maklumat bukan saja tentang dunia dan peradaban Melayu tetapi juga dalam bidang lain," katanya.

Menurutnya, penggunaan Internet tidak dapat dielakkan kerana dunia hari ini memasuki era informasi yang dipengaruhi kuat oleh ICT.

Justeru, bahasa Melayu boleh diupaya dan disebarluaskan penggunaannya menggunakan dalam talian walaupun pada masa sama bahasa Inggeris jauh meninggalkan bahasa lain.

Sementara itu, kerajaan komited melihat bahasa Melayu terus berkembang, berfungsi dan berpengaruh menangani tuntutan komunikasi global, memimpin kemajuan negara dan peradaban bangsa.

Asiah berkata, kerajaan negeri berpendapat persidangan seperti itu perlu diteruskan dari semasa ke semasa bagi memartabatkan bahasa Melayu.

"Meskipun sesekali gelombang melanda sehingga mencetuskan kontroversi namun anggaplah ia cabaran perjuangan," katanya.

0 ulasan: